Recenze pohonu Panasonic GX Ultimate

 


NÍZKÁ HMOTNOST A KOMPAKTNOST

S hmotností pouhých 2,9 kg je GX Ultimate nejlehčím motorem ve své třídě. Pohonná jednotka díky své kompaktní konstrukci nenápadně zapadá do rámu. Design je celkově velmi povedený. Štíhlá konstrukce umožňuje úzký postoj (důležitý je tak zvaný Q-faktor – tedy vzdálenost mezi pedály), který zajišťuje příjemnou a biomechanicky optimalizovanou jízdu. Úzká vzdálenost mezi pedály je důležitá nejen pro větší efektivitu při šlapání, ale také je prevencí problémů s koleny při dlouhé a náročnější jízdě. Nízký Q-faktor také snižuje riziko nárazu pedálů při jízdě v úzkých pasážích, jako jsou například single traily.

 


SÍLA A FLEXIBILITA

S točivým momentem až 90 Nm a maximálním výkonem až 600 Wattů poskytuje Panasonic GX Ultimate rekordní úroveň přípomoci i při zdolávání velmi prudkých stoupání. Efektivní maximální točivý moment je k dispozici i při nízké frekvenci šlapání, což není u ostatních motorů úplně běžné. Ať už dáváte přednost pomalému šlapání na těžší převody, nebo jste zvyklí na vyšší kadenci šlapání na lehčí převody, flexibilní pohon GX Ultimate se přizpůsobí vašemu individuálnímu stylu jízdy. Pocit z jízdy je opravdu plynulý s přesným dávkováním energie a extrémním dostupným výkonem a využitelným kroutivým momentem.


JÍZDNÍ DYNAMIKA A VLASTNOSTI

Díky přesnému torznímu senzoru, rychlé řídící jednotce a celkovému naladění software pohonu je jízda příjemná prakticky ve všech jízdních pasážích. I v případě že narazíte na hodně strmá stoupání, motor má stále příjemně lineární projev a jezdec má tak pocit stabilního „FLOW“. Oproti svým konkurentům si drží dostatek výkonu i při vysokých otáčkách.

Motor Panasonic GX Ultimate určitě patří mezi tišší motory. Samozřejmě je třeba počítat s tichým elektronickým bzučením, které však stejně tak jako u ostatních pohonů začnete po pár kilometrech ignorovat.

Ani ve větší zátěži motor negeneruje žádné nepříjemné zvuky, nebo vibrace. Díky svojí konstrukci nedochází u motoru od Panasonic k přehřívání a to ani při náročném stoupání. Jisté opatrnosti je ale třeba při teplotách okolo 30°C stejně tak, jako u ostatních elektromotorů.


OVLÁDÁNÍ        

U displeje Panasonic nehledejte nic nového pod sluncem. Jedná se o menší barevný LCD displej, který ale disponuje velmi slušnou čitelností i na přímém světle. Jedná se od menší displej, umístěný u levého gripu. Přímo na displeji jsou umístěna tlačítka, která jsou dobře dostupná a mají příjemnou mechanickou odezvu. Podsvícení displeje je adaptivní, takže při jízdě ve tmě neoslňuje.

Navzdory menším rozměrům má displej umístěný na levé straně své nesporné výhody. Je méně zranitelný než větší displeje umístěné uprostřed. Tím, že je na straně, je prostor představce volný na libovolné příslušenství. Pro někoho může být displej i přes svoji čitelnost přeci jen malý.

Displej je možné nastavit do Českého jazyka, což lze považovat v dnešní době za standard.


 

ZPRACOVÁNÍ A SERVISNÍ ZÁZEMÍ

Konstrukce motoru je na velmi vysoké úrovni. Vše lícuje jak má a uchycení motoru je velmi pevné. Zkušenost výrobce v oboru elektro-mechaniky je znatelná jak na vnějším case motoru, tak na konstrukci a kvalitě vnitřních dílů. I když je v ČR používání motorů od Panasonic v podstatě novinkou, ve zbytku evropských zemí mají tyto motory za sebou již několik sezon v ostrém provozu a spolehlivost je na velmi vysoké úrovni. Stejně tak je to i se servisním zázemím. Pokud si v prodejně Elektrosport s.r.o. koupíte elektrokolo s pohonem Panasonic od výrobců Crussis nebo Leader Fox, budete mít zajištěnou bezproblémovou technickou podporu.


ZÁVĚREM

Motory od firmy Panasonic patří jednoznačně do vyšší třídy a od toho se odvíjí také vyšší pořizovací cena. Investice do kola s tímto pohonem však z hlediska zážitku z jízdy a celkového dílenského zpracování pohonu, servisního zázemí a dalších výše zmíněných aspektů dává smysl.

Jako drobnou nevýhodu lze uvést nutnost použití čipu při procesu zvýšení maximální rychlosti nad 25km/h. V tomto ohledu jsou přeci jen lepší motory od konkurenčního Bafangu, kde se tato úprava dělá pouze změnou ve firmware motoru, nebo displeje. Jedná se však o drobnost, kterou většina uživatelů stejně řešit nebude.

Celkově se jedná o velmi povedený motor předurčený na sportovní jízdu, traily i prudká stoupání. I při vysokém výkonu poskytuje dokonalou plynulost a přirozený pocit z jízdy.