Displej & Asistence

Displej slouží jako hlavní ovládací prvek elektrokola. Displej tak zároveň informuje o stavu baterie, nastavení úrovně asistence, rychlosti jízdy, celkových najetých kilometrech atd. Displeje vyšší třídy navíc dokážou zobrazovat informace o případných poruchách, což usnadňuje následnou identifikaci a urychluje diagnostiku v rámci servisu elektrkola.

Rozlišujeme 2 základní typy displejů. LED displej a LCD displej. Dále rozlišujeme 2 typy umístění displejů na řídítkách. Displej uprostřed (zde se umísťují rozměrnější displeje) a displej na jedné straně řídítek, většinou levé z důvodu snazší ovladatelnosti během jízdy. Všechny typy displejů jsou voděodolné, nikoli vodotěsné. Doporučujeme například během přepravy elektrokola na střeše automobilu, nebo nosiči na tažné zařízení během silného deště displej zakrýt. Stejně tak důrazně nedoporučujeme s elektrokolem například brodit přes řeku atd…


LED DISPLEJ

Elektrokolo led displejJe nejzákladnější verzí displeje využívaného pro ovládání elektrokol. Led displej obsahuje nejvíce používané funkce pro samotný provoz elektrokola. Indikace zapnutí jednotlivých funkcí zajišťují LED diody. Na displeji se zobrazuje aktuální stav úrovně nabití baterie, kde je většinou červeně nastavena zóna vybité baterie. Jakmile dosáhne baterie této úrovně, je třeba ji co nejdříve nabít.

Dále nám LED displej umožní nastavit standartně 3 úrovně asistence. Některé LED displeje disponují i tlačítkem assist pro snazší rozjezd. Na LED displeji nenajdeme tolik možností nastavení elektrokola ani tolik doplňkových informací, ale ty nejdůležitější a nejvíce používané pro samotný provoz elektrokola tam jsou.

Vždy nám na displeji svítí stav baterie, kde máme většinou červeně nastavenou zónu vybité baterie. Zde je nutné baterii co nejdříve dobít. Dále nám LED displej umožní nastavit standartně 3 míry asistence.

U elektrokol splňujících českou i evropskou legislativu je vždy. LED displeje jsou používány převážně u levnějších kol, městských kol a skládaček, kde není kladen důraz na sportovní využití elektrokola, ale spíše na jednoduchost a praktičnost celého konceptu ovládání. Elektrokola s LED displejem lze doporučit také starším lidem, pro které by bylo hledání často drobných nápisu a indikačních značek na LCD displeji obtížnější.


LCD DISPLEJ

elektrokola - LCD displejLCD displeje jsou určeny pro náročnější uživatele, kteří požadují detailnější zobrazované informace a větší rozsah úrovní asistence. LCD displeje disponují možností nastavit až 5 úrovní asistence. Setkáváme se i s možností, že například pro první 3 úrovně asistence elektrokolo splňuje požadavky legislativy pro provoz elektrokola na pozemních komunikacích na další 2 úrovně nastavení nikoli. Tato možnost se využívá zejména pro použití vyššího výkonu motoru, například na 350W (tyto motory jsou osazovány především na sportovní horská kola). Především pro začínající uživatele doporučujeme, nejprve se naučit elektrokolo ovládat v základních režimech.

Další možností LCD displeje je možnost použít tlačítko assist při rozjezdu. Toto tlačítko nám umožní bez šlapání rozjet elektokolo na rychlost 5km/h. Dále je možno toto tlačítko použít například v prudkém kopci, nebo když už nemůžeme šlapat vlastní silou.

Zde je třeba brát v potaz, že dlouhodobé používání tohoto tlačítka má záporný vliv na životnost baterie. Tento typ displeje najdeme převážně u střední a vyšší třídy. Oproti jednodušším LED displejům mívá navíc širokou škálu podávaných informací jako je maximální rychlost, ujeté kilometry, aktuální rychlost a další funkce, na které jsme zvyklí z tachometrů na jízdních kolech.

LED displej má také tlačítko zapnout/vypnout. Zde je ale nutné připomenout, že kompletní vypnutí elektrosady na kole je většinou na baterii, nebo jinde na kole vypínačem s klíčem. Tím vypneme kompletně napájení elektrokola a zajistíme tak nulový odběr elektrické energie. Tlačítko na displeji, vypíná pouze elektroniku.

V neposlední řadě je možnost tímto LCD displejem i programovat některé funkce řídící jednotky elektrokola a tím například zvýšit výkon, maximální rychlost a podobně. Programování se provádí za pomoci servisních kódů, které jsou neveřejné, ale spousta uživatelů si je schopna tyto kódy opatřit. Je třeba podotknout, že v případě reklamace je vždy možno zpětně zjistit, zda bylo nastavení v průběhu používání změněno. V případě pře-nastavení elektrokola mimo autorizovaný servis, zákzaník ,,NEMÁ NÁROK NA UZNÁNÍ REKLAMACE“.


ASISTENCE PŘI JÍZDĚ NA ELEKTROKOLE

jízda na elektrokoleU elektrokol splňující českou i evropskou legislativu je vždy nutné přišlapávat během jízdy. Není možné používat po celou dobu jízdy akcelerační páčku, která se odborně nazývá throttle. Pro mnoho uživatelů znamená menší míra asistence i menší výslednou rychlost elektrokola, což ale není pravda. Úroveň asistence je v podstatě úrovní síly, kterou nám elektromotor pomáhá při jízdě. Jednoduše řečeno, čím menší míra asistence, tím více (silněji) musíme šlapat abychom dosáhli požadované rychlosti.

Pokud chcete ujet na jedno nabití baterie co nejvíce kilometrů a příliš se nenadřít, ze zkušenosti lze doporučit používání střední úrovně asistence.

Další možností LCD displeje je možnost použít tlačítko assist při rozjezdu. Toto tlačítko nám umožní bez šlapání rozjet elektokolo na rychlost 5km/h. Dále je možno toto tlačítko použít například v prudkém kopci když už nemůžeme šlapat vlastní silou. Zde je třeba ale opět upozornit, že při dlouhodobém používání tohoto tlačítka je přetěžována baterie elektrokola a snižována její životnost.

V případně rozjezdů do kopce z nulové rychlosti musíme připočítat váhu jezdce, kola, elektrosady, kterou musí motor rozpohybovat a pro baterii jsou to obrovské proudové odběry, které ji ničí. Proto doporučuji toto tlačítko úplně vynechat. Sami uvidíte, že samotná jízda na elektrokole po základním zaškolení je naprosto snadná.