Používání a údržba baterie

Nyní si řekneme něco o životnosti baterií a jak se o ně správně starat. Informace níže se vztahují především na baterie které využívají technologii Li-Ion, které jsou u elektrokol využívány asi nejčastěji.


Životnost baterie a stárnutí:

Někteří uživatelé  elektrokol se mylně domnívají, že pokud budou elektrokolo používat jen výjimečně, baterie jim vydrží déle. Opak je ovšem často pravdou, protože častým důsledkem dlouhých odstávek elektrokola je skladování baterie za nevhodných podmínek – viz. níže, což vede k mnohem výraznějšímu zkrácení životnosti baterie, než kdyby bylo elektrokolo využíváno. Mimoto, baterie jsou na časné nabíjení stavěny, takže neváhejte jezdit a užívat si výhod těchto úžasných dopravních prostředků.

Je třeba si dávat pozor na levné čínské baterie, které se montují na levná elektrokola. Také vysokokapacitní baterie jsou často osazeny levnými články, aby výrobce dosáhl nižší ceny. U těchto baterií je životnost velmi krátká – dva, maximálně tři roky.

Ve firmě Elektrosport využíváme výhradně značkové baterie a to: XENON (vyráběné v Brně), a Německé BMZ. Elektrosady ES POWER jsou vybaveny články SONY a jsou taktéž vyráběny v EU.


 První nabíjecí cyklus:

Pokud si koupíte elektrokolo od Elektrosport s.r.o., nemusíte se o první nabíjecí cyklus, nebo chcete-li takzvané „formátování baterie“ starat. Tuto činnost u všech elektrokol provedeme za Vás.

I přes to, že někde naleznete informace o tom, že baterie není třeba formátovat, je tento postup obecně výrobci baterií doporučen. Při prvním nabíjecím cyklu je třeba baterii plně nabít a následně nechat 1 – 2 hodiny odpočinout. Poté necháme baterii znovu ještě chvíli nabíjet. Tento postup před prvním použitím baterie by měl prodloužit životnost baterie.


Vybíjení baterie:

Životnost Li-Ion a Li-Pol baterií je ovlivněna hned několika faktory. Jedním z nich, který má nejmarkantnější vliv na životnost je hloubka vybíjení baterie – tedy jak moc baterii jízdou vybijeme, než ji znovu připojíme na nabíječku. Chcete-li šetřit baterii vašeho elektrokola a zajistit aby vám sloužila co nejdéle, doporučujeme nevybíjet baterii zcela, ideálně tak aby v baterii před nabíjením zbyla zhruba čtvrtina elektrické energie.

Tabulka níže nám ukazuje počet dostupných nabíjecích cyklů při různých druzích vybíjení. Uvedený počet cyklů je počítán do snížení celkové kapacity baterie do 70% (tedy zestárnutí baterie o 30%).

Jedná se o hodnoty změřené pro Li-Ion baterie za ideálních podmínek za nízkého proudového odběru – tedy bez výrazného působení ostatních faktorů, které si popíšeme níže. Ve sloupci – Zbývající energie je uvedeno, kolik % energie zbývalo v baterii před opětovným nabitím.

Co z toho tedy vyplývá? V rámci nabíjecích cyklů nenechávejte baterii úplně vybít. Pro baterie je lepší absolvovat více kratších nabíjecích cyklů, než méně delších.

 

Tabulka nabíjecích cyklů baterie elektrokola


Jak baterie nabíjet:

Převážná většina baterií je vybavena elektronikou, která jí chrání před přebíjením. I tak se ale snažte při dobíjení respektovat časy uvedené v návodech k obsluze. I když potřebujete dobít někde v hospůdce na cestě, dejte na to baterii alespoň 2 hodiny. Několik minut jí nijak nepomůže.

 

    • Baterie se během nabíjení zahřívá, což je zcela normální. Při nabíjení rozhodně nenechávejte baterii na slunci nebo při vysokých teplotách!!
    • Při nabíjení používejte výhradně nabíječky dodané výrobcem elektrokola. Předejdete tak závažným škodám.

Pozor na teploty a mechanické poškození:

Jak již bylo zmíněno v článku o technologiích baterií, provozní teploty jsou dalším z výrazných faktorů ovlivňujících celkovou životnost a využitelnost baterií. Životnosti baterie vysoké teploty rozhodně neprospívají. Jako vysloveně nevhodné pro baterie elektrokol lze považovat teploty zhruba nad 35°C. Pokud necháte za horkého letního dne elektrokolo někde stát, dbejte na to, aby nezůstalo na přímém sluníčku! Bateriím stejně tak nesvědčí teploty hluboko pod 0°C. Baterie jsou obecně vybaveny poměrně pevným šasi, nicméně pád na zem nebo prudký náraz by mohl poškodit elektroniku v baterii.


Jak baterie skladovat:

Přijde zima, přijde mráz, kam baterku kam schováš…? V první řadě je třeba dávat pozor na teplotu skladovacího prostoru. Zde opět platí, že vysoké teploty bateriím škodí. Stejně tak byste se měli vyhnout vlhkým místům.

Zde je tabulka ztráty „životnosti“ tedy dostupné kapacity při různých způsobech skladování baterie. Udané hodnoty jsou po 3 měsících skladování. Z toho je myslím jasné, že není dobré baterii skladovat ani ve stavu 100% nabití.

Hodnota ZDK =  Zbývající Dostupná Kapacita baterie (tedy pokud je ZDK po 3 měsících skladování 98%, tak se celková kapacita na kterou lze baterii opět nabít nenávratně snížila o 2%)

 

Tabulka skladování baterií elektrokol

 

Baterii rozhodně skladujte v nabitém stavu. Optimální úroveň nabití baterie je kolem 40% její kapacity (snadno si toto odhadnete na indikátoru stavu baterie). Pozor ale na samovybíjení baterií, které se pohybuje okolo 5% měsíčně (čím vyšší teplota, tím vyšší úroveň samovybíjení!). Když si to spočítáme a sečteme, je nejlepší baterii v průběhu skladování jednou za čtvrt roku „dokrmit“ zpět do zhruba oněch 40%, protože jak již bylo zmíněno, vybití baterie pod 25% není úplně ideální.

Zcela nejhorším modelem je, pokud necháte baterii uskladněnou po dlouhou dobu ve zcela vybitém stavu. Může se tak stát, že už ji např. po roce nebudete schopni znovu uvést do provozu,  ale to se u elektrokola asi nestane, protože jak vysvitne první jarní sluníčko, každý určitě vyrazí někam ven.


A co kapacita uváděná v Ah?

Baterie dodávané k elektrosadám, nebo používané v hotových elektrokolech se mohou lišit a to nebereme-li v potaz tvar a umístění, tak především použitou technologií    a uváděnou kapacitou. Standardně používanou jednotkou jsou v tomto případě Ah – tedy na příklad 12Ah baterie je schopna dodávat proud o velikosti 2A po dobu 6 hodin. Pokud Vám tyto hodnoty nic neříkají, nevadí – na prodejně Vám vše rádi vysvětlíme a ukážeme. V praxi to znamená, že čím vyšší hodnotu má baterie uvedenou, tím déle vám elektrokolo vydrží pomáhat při jízdě. Průměrná hodnota kapacit aktuálně používaných baterií se pohybuje kolem 10 – 11Ah.

Někteří výrobci lákají zákazníky na vysoké kapacity baterií – až kolem 20Ah. Je třeba vzít v potaz, že baterie s takovou kapacitou osazená kvalitními články by byla poměrně drahou záležitostí. Kvalitu článků a související elektroniky je vždy třeba klást před kapacitu jako takovou. Vysokokapacitní baterie v průměrných cenových hladinách mají totiž z důvodu levných článků obecně nižší počet nabíjecích cyklů – ať si výrobci, nebo pesudo-výrobci tvrdí co chtějí. Také váha těchto baterií bývá vyšší než u standardních baterií..

Na 11,6Ah bez problémů ujedete cca. 80 – 100km což je až dost. Pokud se chystáte na delší výlet, není problém si s sebou vzít nabíječku a po cestě přes oběd baterii dobít. Řekněme si naprosto upřímě ….. kdo z nás vydrží 150km v sedle?


Jak je to se zárukou?

Záruka na baterie je u většiny výrobců udávána na půl roku, resp. určitý počet garantovaných nabíjecích cyklů (obvykle 800). Proč to není 2 roky jako u ostatních komponent elektorkol je naprosto zřejmé. Záleží totiž především na uživateli, jak se bude o baterii starat. Pokud by bylo s baterií něco špatně již v době prodeje, projevilo by se to již při formátování baterie, případně v několika prvních nabíjecích cyklech.


Jak zjistit kapacitu baterie elektrokola?

Reálná využitelná kapacita baterie se dá změřit  diagnostickým zařízením, které je po plném nabití na baterii napojeno a postupně ji vybíjí se stálým proudovým odběrem. Tuto diagnostiku Vám můžeme zdarma realizovat jedenkrát ročně v rámci záručního poprodejního servisu. Pokud máte elektrokolo od jiného prodejce, je cena diagnostiky kapacity baterie 400,- včetně DPH.


Obsah stránek www.elektrosport.cz je originální a je vlastnictvím jeho autorů – Elektrosport  s.r.o.. Jakékoliv kopírování obsahu, nebo částí obsahu těchto stránek je zakázano, s výjimkou následovních případů: *použití části obsahu s výslovným písemným (emailovým) svolením autorů *použití části obsahu formou citace.