VELETRH EUROBIKE 2016

Na letošní veletrh Eurobike v německém Friedrichshafenu jsem vyrážel pln očekávání. Za poslední roky se přeci jen množství elektrokol a technických řešení s tím spojených vyskytovalo v čím dál tím hojnější míře.

I když jsem měl svou návštěvní dobu tohoto veletrhu protkanou naplánovanými jednáními, stihl jsem projít všechny pavilony a troufám si tvrdit, že i valnou většinu stánků. Pravda, letos bylo na veletrhu elektrokol asi více než loni, ale bylo jich jen málo, které mne opravdu zaujaly. Veletrhu dominoval tradičně systém pohonu Bosch, který se v dané cenové kategorii dělil o výsluní s Yamahou, Shimano Steps a občas se objevujícím systémem continental.

V nižší cenové relaci byl hodně vidět systém od BAFANGU – Max Drive. Osobně tomuto pohonu celkem fandím, protože poskytuje za rozumné peníze hodně slušné vlastnosti a máme dobré zkušenosti s první generací těchto pohonů.

Tradičně vybočovala firma BESV, jejichž nové agresivně vypadající MTB modely se mi líbily z celého veletrhu asi nejvíc. Velmi solidně vypadala také elektrokola s názvem JAGUAR s usedlejším líbivým nerušivým designem a u některých modelů napůl integrovanou baterií kterou můžeme vidět například u českého AGOGS MAX.

U elektrokol je viditelná snaha o co největší nenápadnost umístění baterie, sladění dílů do tvarů a barev kola a celistvost designu. V tomto směru elektrokola udělala od minulého roku dozajista krok vpřed. Na druhou stranu, proč skrývat co je zřejmé.

Pro půjčovny a bike sharing bude určitě zajímavá možnost bezdrátového nabíjení elektrokol se kterým letos přišla firma Kingmeter.

Co se týče univerzálních pohonů elektrokol – tedy elektrosad, největším vývojem prošly kity na jejichž vzniku jsme aktivně spolupracovali a pro český trh mají název ES POWER. Softwarová platforma a možnost kombinace dílů byla oproti ostatním univerzálním pohonům na veletrh zkrátka na nejlepší úrovni a proto budeme v prodeji těchto sad pokračovat i v dalších letech – a můžete se těšit na nové displeje, ovládací prvky, software pro mobilní telefony, a také rozšíření portfolia elektrosad, ale o tom později.

Těšil jsem se na konkurenční nabídku a případné rozšíření o novou platformu k testování, ale výrobci měli ty stejné sady co rok předtím. Zde se tedy nekonala ani přílišná evoluce vyjma např. BionX

Zklamala  i malá nabídka alternativních, nebo inovativních vozítek poháněných elektřinou. Například co se týče elektro koloběžek, tak byla nabídka velmi malá. Některé koncepty byly sice zajímavé, ale pořizovací cena zkrátka neúměrná užitné hodnotě.

Technologie baterií zůstala také beze změn a na nic převratně inovativního jsem nenarazil. Snad jen tvary baterií jsou trošku uhlazenější a stylovější, ale to jen u několika málo výrobců.

Z klasické kolařiny byly na veletrhu celkem často vidět CITY a RETRO stylová kola. U kol bez elektropohonu jsem se nemohl zbavit dojmu, že jsou hodně podobná a výrobci jako by byli domluvení na nějakém designu a jen prohazovali barvy. Narazil jsem na pár opravdu pěkných kousků, u kterých jsem se zastavil a obdivoval je… to nepopírám, ale s ohledem na celkový rozsah veletrhu jich zase tak moc nebylo.

Co tedy říci závěrem? Revoluce v elektrokolech se nekoná a ti kdo koupili elektrokolo minulý, nebo tento rok se nemusí bát toho, že by prohloupili. Tento pozvolný trend bude zřejmě pokračovat i v letech následujících, což z jistého úhlu pohledu pro zákazníky i dobře. Někdy jsou lepší osvědčené věci, které jsou postupně vylepšovány, než převratné novinky jejichž funkčnost není praxi ověřena.

Miroslav Skokan