Torzní, nebo rotační (RPM) senzor?

Velmi častá otázka, kterou od zákazníků slýcháváme je dotaz na torzní senzor u středových,

někdy i zadních pohonů. Stejně jako u všech parametrů elektrokol je celý příběh o užitné hodnotě

kola pro daného jezdce a univerzální pravdy zkrátka neexistují. Podívejme se tedy v krátkosti na jednotlivé

typy senzorů a jejich výhody a někdy i nevýhody.

 

 

Když torzní senzor, tak pořádný:

 

U jednoho typu domontovávaného typu středového elektromotoru, který se prodává v ČR pod různými

jmény a nikdo ho v reálu asi ani moc nechce kupovat, jsme se setkali s jakýmsi měkkým chodem.

Tedy, sednete na kolo, šlápnete do pedálů a klika vám uhne pod nohou kus dolů. Příšerný pocit,

který pokračuje v jízdu „jak na houpacím koni“. Nevím jestli to má na svědomí přímo měkký torzní senzor,

ale tak trošku se tato myšlenka nabízí… rozebraný jsem ten motor ale neměl, to přiznávám bez mučení..

 

 

Pokud se tedy budeme bavit o opravdovém a funkčním torzním senzoru, zahrňme do výběru značky jako

je BAFANG s pohonem Maxdrive, Brose, Bosch, Yamaha, Shimano…. prostě dražší pohony. Tam torzní senzory

fungují jak mají a dává to smysl.

 

A jak že to vlastně funguje? Torzní senzor vyhodnocuje sílu vašeho šlapání a na základě této informace

řídící jednotka dávkuje energii, kterou dodává do motoru a upravuje dynamiku jízdy. Pokud tedy chcete jet

s pomocí motoru, musíte doopravdy šlapat a ne jen hýbat nohama. Díky přesnosti informace

o síle vynaložené na pedály je jízda s torzním senzorem přesnější, dynamičtější a pro některé jezdce

příjemnější a to hlavně v technicky náročnějších pasážích náročnějšího terénu a stoupáních.

Torzní senzor není výhra pro každého:

 

To co se pro někoho může zdát jako výhoda, je pro mnohé jezdce nevhodné. Nutnost zabrat do pedálů

z bodu nulové rychlosti může způsobit problémy jezdcům, kteří mají zdravotní problémy zapřičiňující

prvotní záběr. U běžného snímače, který analyzuje pouze rotaci klik a ne sílu na ně vynaloženou

je možnost pouze hýbat nohama a nechat motor pracovat za nás. To u torzního senzoru není pravdou

a aby motor fungoval, tak prostě zabrat musíte!

Ano či ne?

 

Odpověď je jednoduchá. Je lepší dobrý RPM senzor šlapání, než špatný a nevyladěný torzní.

Osobně bych na torzním senzoru na elektrokole úplně netrval, pokud nechci jet do alpských výšin.