Direct Drive, nebo převodový GEAR motor?

V nabídce firmy Elektrosport v nynější chvíli najdete dva typy nábojových motorů a to převodové – ES POWER GEAR a bezpřevodové ES POWER DIRECT, nebo motory od kanadského výrobce BionX. Převodové a bezpřevodové motory se od sebe liší jak stavbou, tak spoustou vlastností – řekněme si tedy, jak to s těmi rozdíly vlastně je…


BEZPŘEVODOVÉ MOTORY (DIRECT DRIVE) – někdy nazývané taky jako SPEED motory fungují čistě jen na principu rotoru a statoru. Vnější plášť motoru je se své vnitřní strany dokola osazen velmi silnými magnety. Druhou část motoru tvoří jednotlivá vinutí řízená elektronikou postupně tvořící magnetické pole tak, aby na základě fyzikálních sil docházelo k roztočení vnějšího pláště osazeného permanentními magnety.

Aby měl motor dostatečný tah, musí být i počet magnetů, jejich rádius rozložení a tedy i rozměr vlastního motoru poměrně velký. Z toho vyplývá jedna z nevýhod těchto motorů a tím jsou větší rozměry a váha. Direct Drive motory mají oproti převodovým motorům také o něco větší spotřebu elektrické energie především v nízkých rychlostech – kroutivá síla ve velmi nízkých rychlostech do cca 10km/h je také nižší. V rychlostech vyšších je to právě naopak. Direct Drive motory netrpí tak výraznou ztrátou efektivity při vysokých rychlostech jak je tomu u motorů převodových a jsou naopak úspornější

Nespornou výhodou Direct Drive motorů je také nulová hlučnost a to z důvodu absence jakýchkoli dalších mechanických částí a převodů. S tím souvisí také obecně větší životnost tohoto typu motorů a to především v případě těžších jezdců a při jízdě s bagáží.

Výhody:    

– bezhlučnost

– životnost

– efektivita ve vyšších rychlostech

 

Nevýhody:      

– spotřeba v nižších rychlostech

– větší hmotnost a rozměry

– menší kroutivá síla v nízkých rychlostech


 

 

PŘEVODOVÉ MOTORY (GEAR) – u těchto motorů je plášť motoru napojen na stator prostřednictvím planetové převodovky která redukuje vlastní rychlost otáček motoru. Vlastní motor, který je principem fungování velmi podobný tomu přímému, se tedy otáčí mnohonásobně rychleji a přes převody je jeho síla násobena. Díky tomu může být tělo motoru výrazně menší a lehčí, než je tomu u Direct Drive motorů.

Použití planetové převodovky zajišťuje větší kroutivou sílu v nízkých rychlostech a nejsou nutné tak velké rozměry motoru pro zajištění dostatečné síly.

Převodové motory jsou velmi efektivní v nižších rychlostech. Při rychlostech vyšších se však z důvodu převodování projevuje snížení efektivity motoru a vyšší spotřeba – vy vysokých rychlostech se motor otáčí mnohonásobně rychleji než Direct Drive.

Planetová převodovka je také do jisté míry hlučná. U levných motorů je tento efekt hodně znatelný. U motorů značkových jako je ES POWER GEAR uslyšíte typický zvuk převodovky pouze v nízkých rychlostech a velkém zatížení motoru. S ohledem na mechanické části je třeba počítat také s o něco nižší životností motoru a to především v případě přetěžování (těžký jezdec, jízda s těžkou bagáží).

 

Výhody:      

– kroutivá síla v nižších rychlostech

– rozměry a nízká váha

– spotřeba při nižších rychlostech

 

Nevýhody:    

– spotřeba při vyšších rychlostech

– nižší životnost při přetěžování

– hluk z planetové převodovky

 

Pokud se podíváme na jednotlivé typy pohonů komplexně, je naprosto zřejmé že výběr toho pravého typu pohonu bude vycházet z požadavků cyklisty a způsobu použití.

ES POWER DIRECT motory jsou určeny těm, kteří jezdí rádi ve vyšších rychlostech turistickým tempem a nejezdí velmi náročný terén (u rozjezdů do prudkých kopců z nulové rychlostí Direct Drive motory přeci jen trošku ztrácí) a jsou zvyklí na ticho při jízdě. Stejně tak jsou motory vhodné pro těžší jezdce a na výletech, kde se počítá s těžší bagáží. Pro ty, kteří chtějí Direct Drive do terénu máme v nabídce ES POWER 350, jehož okamžitý výkon až 700W hravě stírá nevýhody v nízkých rychlostech. Zde je ale třeba počítat s nárůstem váhy o 1kg oproti 250W verzi..

 

ES POWER GEAR je univerzální typ pohonu s planetovou převodovkou jehož hlavní výhodou je nízká váha (celá sada i s baterií váží 5,5kg) a kroutivá síla v nižších rychlostech. Tyto odlehčené pohony jsou určeny i do náročného terénu, kde naplno využijete výhody převodového motoru. I přes to že je ES POWER GEAR velmi tichý, přeci jen je hlavně při vysoké zátěži trošku slyšet zvuk převodů. Pro jezdce s váhou nad 100 kg bych ale přeci jen doporučil spíše Direct Drive motor z důvodu vyšší míry opotřebení převodových prvků při přetěžování motoru.


Zde je porovnání účinnosti zmíněných typů motorů v závislosti na otáčkách.

ucinnost-gear ucinnost-direct-drive