HUB motor

Motor je hlavní hnací sílou elektrokola. Rozlišujeme několik základních typů motorů a to zejména s ohledem na výkon, napětí a umístění na elektrokole. Nelze jednoznačně určit, které umístění je nejlepší a které méně výhodné.


ÚMÍSTĚNÍ ELEKTROMOTORU NA ELEKTROKOLE

ELEKTROMOTOR DO PŘEDNÍHO KOLA:

motor-redni-kolo

Přední umístění motoru se používá především na městská a skládací elektrokola, případně na některá treková elektrokola. Úmístění elektromotoru vpředu je jednodušší z hlediska instalace oproti ostatním variantám umístění. Motor je konstrukčně jednodušší a proto jsou elektrosady a elektrokola s tímto pohonem ekonomicky nejvýhodnějším řešením. Nové generace předních motorů EXCIMER prodávané výhradně naší firmou disponují systémem postupného náběhu výkonu po křivce, čímž je eliminováno riziko podhrábnutí při rozjezdu. Mezi nesporné výhody předních motorů patří snadnější manipulace v případě defektu (píchnutí) a jednoduchá konverze takto vybaveného elektrokola zpět na běžné kolo – stačí vyměnit přední kolo za původní bez motoru, vyjmout baterii z nosiče a rázem máte z elektrokola obyčejné lehké kolo.


ELEKTROMOTOR DO ZADNÍHO KOLA:

V nabídce firmy Elektrosport v nynější chvíli najdete dva typy nábojových motorů a to převodové – ES POWER GEAR a bezpřevodové ES POWER DIRECT, nebo motory od kanadského výrobce BionX. Převodové a bezpřevodové motory se od sebe liší jak stavbou, tak spoustou vlastností – řekněme si tedy, jak to s těmi rozdíly vlastně je…


BEZPŘEVODOVÉ MOTORY (DIRECT DRIVE) – někdy nazývané taky jako SPEED motory fungují čistě jen na principu rotoru a statoru. Vnější plášť motoru je se své vnitřní strany dokola osazen velmi silnými magnety. Druhou část motoru tvoří jednotlivá vinutí řízená elektronikou postupně tvořící magnetické pole tak, aby na základě fyzikálních sil docházelo k roztočení vnějšího pláště osazeného permanentními magnety.

Aby měl motor dostatečný tah, musí být i počet magnetů, jejich rádius rozložení a tedy i rozměr vlastního motoru poměrně velký. Z toho vyplývá jedna z nevýhod těchto motorů a tím jsou větší rozměry a váha. Direct Drive motory mají oproti převodovým motorům také o něco větší spotřebu elektrické energie především v nízkých rychlostech – kroutivá síla ve velmi nízkých rychlostech do cca 10km/h je také nižší. V rychlostech vyšších je to právě naopak. Direct Drive motory netrpí tak výraznou ztrátou efektivity při vysokých rychlostech jak je tomu u motorů převodových a jsou naopak úspornější

Nespornou výhodou Direct Drive motorů je také nulová hlučnost a to z důvodu absence jakýchkoli dalších mechanických částí a převodů. S tím souvisí také obecně větší životnost tohoto typu motorů a to především v případě těžších jezdců a při jízdě s bagáží.

Výhody:    

– bezhlučnost

– životnost

– efektivita ve vyšších rychlostech

 

Nevýhody:      

– spotřeba v nižších rychlostech

– větší hmotnost a rozměry

– menší kroutivá síla v nízkých rychlostech


 

 

PŘEVODOVÉ MOTORY (GEAR) – u těchto motorů je plášť motoru napojen na stator prostřednictvím planetové převodovky která redukuje vlastní rychlost otáček motoru. Vlastní motor, který je principielně velmi podobný tomu přímémů, se tedy otáčí mnohonásobně rychleji a přes převody je jeho síla násobena. Díky tomu může být tělo motoru výrazně menší a lehčí, než je tomu u Direct Drive motorů.

Použití planetové převodovky zajišťuje větší kroutivou sílu v nízkých rychlostech a nejsou nutné tak velké rozměry motoru pro zajištění dostatečné síly.

Převodové motory jsou velmi efektivní v nižších rychlostech. Při rychlostech vyšších se však z důvodu převodování projevuje snížení efektivity motoru a vyšší spotřeba – vy vysokých rychlostech se motor otáčí mnohonásobně rychleji než Direct Drive. P

lanetová převodovka je také do jisté míry hlučná. U levných motorů je tento efekt hodně znatelný. U motorů značkových jako je ES POWER GEAR uslyšíte typický zvuk převodovky pouze v nízkých rychlostech a velkém zatížení motoru. S ohledem na mechanické části je třeba počítat také s o něco nižší životností motoru a to především v případě přetěžování (těžký jezdec, jízda s těžkou bagáží).

 

Výhody:      

– kroutivá síla v nižších rychlostech

– rozměry a nízká váha

– spotřeba při nižších rychlostech

 

Nevýhody:    

– spotřeba při vyšších rychlostech

– nižší životnost při přetěžování

– hluk z planetové převodovky

 

Pokud se podíváme na jednotlivé typy pohonů komplexně, je naprosto zřejmé že výběr toho pravého typu pohonu bude vycházet z požadavků cyklisty a způsobu použití.

ES POWER DIRECT motory jsou určeny těm, kteří jezdí rádi ve vyšších rychlostech turistickým tempem a nejezdí velmi náročný terén (u rozjezdů do prudkých kopců z nulové rychlostí Direct Drive motory přeci jen trošku ztrácí) a jsou zvyklí na ticho při jízdě. Stejně tak jsou motory vhodné pro těžší jezdce a na výletech, kde se počítá s těžší bagáží. Pro ty, kteří chtějí Direct Drive do terénu máme v nabídce ES POWER 350, jehož okamžitý výkon až 700W hravě stírá nevýhody v nízkých rychlostech. Zde je ale třeba počítat s nárůstem váhy o 1kg.

 

ES POWER GEAR je univerzální typ pohonu s planetovou převodovkou jehož hlavní výhodou je nízká váha (celá sada i s baterií váží 5,5kg) a kroutivá síla v nižších rychlostech. Tyto odlehčené pohony jsou určeny i do náročného terénu, kde naplno využijete výhody převodového motoru. I přes to že je ES POWER GEAR velmi tichý, přeci jen je hlavně při vysoké zátěži trošku slyšet zvuk převodů. Pro jezdce s váhou nad 100 kg bych ale přeci jen doporučil spíše Direct Drive motor z důvodu vyšší míry opotřebení převodových prvků při přetěžování motoru.


Zde je porovnání účinnosti zmíněných typů motorů v závislosti na otáčkách.

ucinnost-gear ucinnost-direct-drive

 


 

ELEKTROMOTOR DO STŘEDOVÉHO SLOŽENÍ:

motor do středového složení

Motory umístěné ve středu kola jsou nejefektivnější, co se týče využívání energie a mají kladný vliv na vyvážení elektrokola. Nyní již lze tyto elektromotory namontovat na běžná kola. Mezi typické zástupce tohoto pohonu patří systémy od německé firmy Bosch pro které ale musí být speciálně upravený rám. Tyto motory jsou z důvodu vysoké pořizovací ceny umísťovány především na elektrokola nejvyšší třídy. V rámci servisu zajišťujeme také diagnostiku těchto pohonných systémů. Alternativou k pohonu od firmy Bosch je systém 8FUN, který je sice konstrukčně jednodušší a levnější, nicméně jeho výkon je s tím německým srovnatelný.


ELEKTROMOTORY DLE VÝKONU

S ohledem na nominální výkon elektromotoru dělíme pohony do dvou základních skupin.

motor-250w

ELEKTROMOTORY DO 250W:

Jedná se o standardně používanou univerzální verzi motoru. Je třeba připomenout, že 250W je maximální hranice nominálního výkonu, kdy elektrokola splňují legislativu pro provoz na pozemních komunikacích. 250W je dostačující výkon na pohodlnou jízdu a při nastavení nejvyšší úrovně asistence vás bez námahy vyveze na nejeden kopec.

ELEKTROMOTORY NAD 250W:

motor-500w

Mnoho výrobců používá motor s výkonem 350W. V tomto případě je ale jeho výkon pomocí řídící jednotky snížen na požadovaných 250W, aby elektrokolo splňovalo vyhlášku a mohlo být provozováno na pozemních komunikacích.

Jaká je tedy vlastně výhoda 350W motoru? Pokud je motor při záběru využit na 100% (v souladu s legislativními požadavky na výkon) má neustále rezervu a není tolik zatížen – tím se teoreticky zvyšuje jeho životnost. U sportovněji laděných elektrokol je navíc možnost „odemknout“ plný výkon elektromotoru pro případ jízdy mimo silnice.


ELEKTROMOTORY DLE NAPĚTÍ

Motory dále dělíme dle využívaného napětí. Motoru stavěnému pro  dané napěťí vždy musí odpovídat napětí baterie – nelze tedy kombinovat motor a baterii o různých napětích.

ELEKTROMOTORY 24V:

Tyto motory jsou v nynější době využívány spíše v menší míře. Lze se s nimi setkat u skládacích, nebo městských elektrokol, kde nejsou kladeny vyšší požadavky na okamžitý výkon elektrokola.

ELEKTROMOTORY 36V:

Lze je považovat za zlatý střed a nejvíce používané motory nynější doby. Díky poměrně vysokému napětí dosahují motory dostatečného tahu. Na univerzálnost těchto motorů poukazuje jejich využití napříč všemi typy elektrokol. U sportovnějších elektrokol je náběh motoru nastaven spíše do prvotní akcelerace, zatímco u městských elektrokol je náběh pomalejší. Nenechte se tím ale zmást – 36V motor zdolá nástrahy táhlých kopcovitých ulic i cestování mezi luhy, háji i lesy.

ELEKTROMOTORY 48V:

48V elektromotory jsou osazovány hlavně na sportovní elektrokola, kde je počítáno s nutností vysokého výkonu při překonávání variabilních terénů. Motory mají zpravidla maximální výkon 350W a více což je předurčuje k jízdě do náročnějšího terénu. Nárůst okamžitého výkonu je oproti 36V motorům znatelný, ovšem v porovnání s 24V motory se jedná o nefalšovaného dravce, který jezdce podrží i v těch nejstrmějších kopcích.


NA CO DÁVAT PŘI VÝBĚRU POZOR

JAK JE TO SE ZNAČKAMI?

Elektromotory osazované do značkových kol jsou převážně dodávány výrobci s dlouholetými zkušenostmi a vysokou úrovní kvality. Mezi nejznámější patří asi již zmíněný Bosch, dále 8FUN, BionX atd. Většina motorů je v podstatě srovnatelná a záleží tedy spíše na vnímání značky zákazníkem a ochotou za ni zaplatit.

DÁVEJTE SI POZOR CO KUPUJETE !

Na českém trhu je v nynější chvíli takřka nepřeberné množství nabídek především elektrosad, které slibují za málo peněz hodně muziky. Toto je způsobeno především relativně snadnou dostupností elektrosad z východu. 

Neznačková komponenta elektrosad jsou malými firmami dováženy a prodávány hluboko pod cenovou hladinou, navíc s nesmyslně výkonnými nekvalitními motory. Kvalita je obecně děsivá, a následný servis je v podstatě science fiction… Nutno dodat, že tito pseudo-výrobci nízkou kvalitou nabízeného zboží poškozují trh, dobré jméno elektrokol i samotné uživatele.

Nedoporučujeme nákup elektrosad, které jsou k dostání na našem trhu, kde si kupujete samostatně motor s řídící jednotku vč. displeje a samostatně baterie. Vždy je lepší koupit kompletní elektrosady včetně baterií, kde máte jistotu, že je baterie dlouhodobě schopna pracovat s ostatními komponenty.

Dále varujeme před koupí motorů o vyšších výkonech, např. 500W. Je třeba podotknout, že dobře vyladěné elektrokolo o výkonu 250 – 350W je naprosto dostačující. Motory o výkonu 500W a více neúměrně zatěžují baterii a při špatném nastavení může dojít k jejímu poškození, nebo úplnému zničení.

Mějte také na paměti, že v případě nehody je při vyšetřování bráno v potaz, jaký výkon vaše elektrokolo během nehody mělo a v případě osazení motoru např. o výkonu 500W se můžete dostat do problémů s policií, protože elektrokolo nebude způsobilé pro provoz na pozemních komunikacích. Několik takových případů jsme již zaznamenali.