Elektrokola – často kladené dotazy

 

Vážení zákazníci, abychom Vám usnadnili orientaci v poměrně složité problematice elektrokol, níže naleznete odpovědi na otázky, které nám nejčastěji pokládáte na prodejnách..

LEVNÉ NEBO DRAHÉ, KTERÉ JE TO PRAVÉ?

Samozřejmě to, na kterém se Vám bude dobře jezdit. Vzhledem k tomu, že jsou elektrokola kombinací elektroniky a mechaniky je rozhodně lepší jít cestou značkových výrobků vyšší kvality. Pokud chcete elektrokolo na dojíždění 2km do obchodu, stačí Vám nějaké obyčejnější v ceně 20 – 25tisíc (levnější elektrokola nelze než nedoporučit). Rozumná volnočasová a sportovnější elektrokola začínají na hranici 30 tisíc.Vždy je nejlepší si elektrokolo před koupí vyzkoušet, na na což jsme u nás v Brně na ulici Drobného 2 dokonale vybaveni (2 parky a nejprudší kopec v Brně)


 POSKYTUJETE SLEVY A DOTACE?

Snažíme se zákazníkům dávat raději vždy něco navíc, než zbytečně snižovat ceny. Každý obchodník, který poskytuje výrazné slevy to dělá z nějakého důvodu – méně prodejná kola, dlouhodobě uskladněná kola (což má za následek nižší životnost baterie) atd…

S různými rádoby dotacemi je to stejný příběh – jedná se jen o marketingovou habaďůru za účelem prodeje kol, jejichž reálná hodnota je i se slevou sotva poloviční, než kolik zaplatíte.


JE LEPŠÍ PŘESTAVBA NEBO SÉRIOVĚ VYRÁBĚNÉ KOLO?

Ke značné nelibosti importérů napříč všemi značkami se rozdíl mezi sériovými elektrokoly a tzv. přestavbami zcela smazal. Hlavní rozdíl může být v úhlednosti kabeláže – u sériových elektrokol je vedena uvnitř rámu, zatímco u přestaveb musí být vedena vnějškem. Pokud je přestavba šikovně udělaná a je na ní použita vhodná technologie  (a to my umíme), v podstatě nepoznáte rozdíl. Zářným příkladem jsou naše kola E-Maxbike, u kterých v ceně sériového elektrokola máte podstatně lépe vybavené elektrokolo opravdu vyrobené v ČR.

Raději se vyhněte tzv. garážovým bastlířům, od kterých vypadají přestavby naprosto příšerně.


KTERÝ TYP POHONU JE NEJLEPŠÍ?

V nynější době je na trhu mnoho různých technologií. Každá má svoje výhody a nevýhody – tedy ve zkratce:

PŘEDNÍ POHONY – umístěné v předním kole. Těmto pohonům udělaly špatné jméno velmi levné importované elektrosady, které byly velmi často špatně nastavené a při rozjezdu např. hrabaly. Proto se spousta zákazníků od tohoto typu pohonu odklání. Pokud si pořídíte kvalitní elektrosadu do předního kola, jakou je například Excimer, nemusíte se díky pokročilé elektronice vůbec bát nějakých nepříjemností během jízdy, nebo rozjezdu. Získáte navíc pohon, který se snadno servisuje, jednoduše vyměníte přední kolo s motorem ze kolo bez motoru (po vytažené baterie pak máte co se týče váhy zpět obyčejné kolo), a je spolehlivý. Přední motory se vyznačují vyváženým tahem a stoupavostí při zachování zachování těžiště na středu kola. Předního pohonu se nemusíte vůbec bát – pokud si tedy nepořídíte nějaký šmejd za 10 – 12 tisíc i s baterií…

STŘEDOVÉ POHONY – nejoblíbenější pohon posledních dvou let. Nízké usazení motoru je výhodné především z hlediska těžiště elektrokola. Uložení ve středovém složení zajišťuje přenos síly přes řetěz na zadní převody. Kroutící moment je tedy možno přirozeně převodovat zadní přehazovačkou, čímž získáme širokou škálu jízdních možností. Je třeba však počítat se ztrátou předního troj-převodníku, který je nahrazen pouze jedno-převodníkem. Větší zátěž je kladena také na řetěz – při rozumném řazení nejde o nic dramatického. Co je u středového pohonu, stejně jako u ostatních elektrosad důležité, je kvalitní baterie – ideální volbou jsou německé BMZ, které bez problému snesou i větší proudové odběry.

ZADNÍ POHONY – dělíme je na převodové a bez-převodové (tzv. krokové). Převodové HUB motory fungují naprosto stejně jako motory přední s rozdílem jejich umístění. Vzhledem k tomu, že na zadním motoru musí být umístěn převodník nebo kazeta, cena je oproti přením motorům výrazně vyšší. Výhodou zadního pohonu je využití síly pod zatíženější částí elektrokola. Nevýhodou je komplikovanější výměna a vyjmutí při dektu (píchnutí) a výrazně vyšší cena.

Bezpřevodové motory nejsou vybaveny planetovou převodovkou fungují na krokovém principu. Z hlediska životnosti, spotřeby energie a hlavně nulové hlučnosti jsou tyto motory perfektním a bezkonkurenčním řešením. Kvalitní krokové motory jsou však drahé, protože je k jejich správnému fungování potřeba výkonná elektronika. Nevýhodou krokových motorů je vyšší váha – cca +1kg oproti ostatním technologiím.

Příkladem kvalitních krokových motorů je BionX a EXCIMER DIRECT DRIVE

Budeme rádi, když nám pošlete námět na další otázku, na kterou byste rádi odpověď. Stačí napsat e-mail na: info@elektrosport.cz


 

 JAK TO, ŽE ONI MAJÍ ZA STEJNOU CENU VYŠŠÍ KAPACITU BATERIE?

Vysoká kapacita baterie elektrokola je v podstatě marketingový trik. Pokud vezmeme v potaz ceny značkových článků a kvalitní elektroniky, cena baterie vybavená značkovými komponenty by při kapacitě přes 15Ah byla velmi vysoká. Jak tedy někteří výrobci docílí relativně nízké ceny při takové kapacitě baterie? Buďto je použita low-end baterie z číny načančaná do hezkých barviček, která má však nižší počet nabíjecích cyklů a nižší vybíjecí proudy (elektokolo je pak línější), a nebo je kolo o něco ochuzeno v mechanické části.

Stačí se podívat na prémiové značky pohonů jako BOSCH nebo BIONX. Zde běžně nenajdete kapacity baterií přesahující 11Ah. Důvod je jasný – je lepší mít baterii s o něco nižší kapacitou, která vydrží mnohonásobně déle a je schopní poskytovat dostatek energie, než vysokokapacitní nekvalitní – dovolím si napsat ŠUNT.

Z tohoto důvodu používáme např. na elektrokolech Maxbike výhradně 11,6Ah německé baterie BMZ a nebo baterie EXCIMER s články SONY, které mají dostatečný dojezd až ke 100km na jedno nabití a vydrží Vám opravdu na dlouhou dobu.


 JSTE DRAŽŠÍ NEŽ NA INTERNETU A KONKURENCE MÁ NĚCO TAKY LEVNĚJŠÍ…

To může být samozřejmě pravda. Je třeba brát v potaz poprodejní technickou podporu včetně garančních prohlídek a odborný servis, který poskytujeme na všechna námi prodaná kola. Firma elektrosport se staví čelem i k jakýmkoli případným reklamacím a snažíme se je vyřešit v co nejkratší možné době. Nejsme nejlevnější, nehrajeme s konkurencí cenovou válku, ale děláme svoji práci poctivě.


MÁTE MOC DRAHÁ ELEKTROKOLA, V OBCHOĎÁKU JSEM VIDĚL ELEKTROKOLO ZA 15TISÍC

Od levných neznačkových elektrokol ruce pryč! Jedná se o klasický import z Číny – a tím myslím Činu v tom hroším slova smyslu (ne že by některé jejich výrobky nebyly dobré). Elektrokolo třeba bude nějakou dobu i jezdit, ale jak se Vám na něm něco pokazí, už to nikdy nikdo nespraví. Důvodem je absolutní absence náhradních dílů. Pamatujte, že u elektrokol nejde kombinovat např. motor od jednoho výrobce s řídící jednotkou od jiného. Koupě levných elektrokol a nebo nákup na internetu je past na zákazníky.


 JAK DLOUHO MI VYDRŽÍ BATERIE?

Velmi častá otázka na kterou neexistuje úplně přesná odpověď. Záleží na typu baterie – dražší baterie mají obecně podstatně víc garantovaných nabíjecích cyklů a celkově delší životnost. Bohužel, Li-Ion články v bateriích stárnou bez ohledu na to, jestli je používáte, nebo ne. Vadí jim vysoké teploty a dlouhodobé uskladnění ve vybitém stavu.

U značkových baterií si troufnu odhadnout životnost při rozumném zacházení cca kolem 6 – 7  let, u neznačkových tak 3, maximálně 4 roky. Stejné je to s nabíjecími cykly. U kvalitních baterií ca. 800 nabíjecích cyklů, u neznačkových zhruba polovina. Ale jak známo, papír snese všechno, takže i prodejci relativně levných elektrokol s vysokokapacitními bateriemi si troufnou napsat do specifikace 1000 nabíjecích cyklů, což je samozřejmě nesmysl.


 800 NABÍJECÍCH CYKLŮ? TO BUDE STAČIT?

Nabíjecím cyklem je míněno – od úplného nabití po úplné vybití. Pokud budete nabíjet a vybíjet v kratších cyklech, bude nabíjecích cyklů podstatně více (většinou se Vám nepovede vybít baterii úplně do nuly). Když si rozpočítáme cykly do dojezdů (počítejme s průměrným dojezdem 80km), vychází nám 64 000 kilometrů, za řekněme 7 let asi neujedete…