ES POWER GEAR – „V malém těle hravý duch“

ES POWER GEAR je nejmenší a nejlehčí elektrosada z rodiny ES POWER. Stejně jako její robustnější bratříčci je vybavena pokročilou řídící jednotkou, která se dá detailně programovat a „ohýbat“ přesně podle typu motoru a požadavků jezdce. Musím přiznat, že jsem se s touto elektrosadou neskutečně pobavil jak co se týče jízdy, tak postupného dolaďování řídící jednotky.

 

Testovací oblastí bylo údolí řeky Jihlavy a okolní kopce, které disponují příjemnými sjezdy a solidními trháky, které vás na neelektrifikovaném kole často dost unaví.

 

Vraťme se ale k samotnému kitu. Ten váží kompletně do 5,5kg a to i s baterií, takže váha kola není výrazně ovlivněna. Na českém trhu, pokud je mi známo není lehčí elektrosada. Malý motorek působí nenápadným dojmem a člověk by skoro řekl, že takový drobek nemůže do kopce ani pořádně táhnout.

 

Opak je ale pravdou. Pod odlehčeným pláštěm se skrývá výkonný a dravý motor opatřený planetovou převodovkou, která je až neskutečně tichá. Samozřejmě nemá smysl motor porovnávat s modely ES DIRECT, které jsou zcela neslyšné, ale v porovnání s běžnými převodovými motory, které se běžně montují na elektrokola se rozhodně jedná o tichošlápka.

 

Motor s váhou necelých dvou kilogramů disponuje výkonem až 550W. Díky již zmíněné převodovce dokáže tento pohon překvapit více než solidní kroutivou silou. Pokud motoru pomůžete, tak prakticky nezná kopec. Jediné na co je třeba dávat pozor je rozjíždění do kopce z nulové rychlosti s vysokými asistenční režimy nad stupeň 3. V těchto chvílích mechanic motoru z důvodu vysokého výkonu dostává celkem zabrat. Pokud ale budete s pohonem zacházet rozumně, odmění vás solidní jízdní dynamikou.

 

Sada ES POWER GEAR je přímo předurčena  pro jezdce, kteří mají rádi rychlé sjezdy a jízdu po klikatých lesních cestách. Díky velmi nízké váze motoru i baterie nehrozí narušení preciznosti manévrů.

 

Osobně jsem si pro testování nového software nahraného v sadách vybral trasu s cca 65% vlnitého charakteru po asfaltu a 35% středně náročného terénu (z Ivančic přes Novou Ves na biskoupskou step, pak dolů k řece a vzhůru kus ke hradu na druhé straně řeky a zpět do Ivančic). Některé fotky níže jsou ještě z projížďky okolo Chvojnice, které jsou hezké a byla by byla škoda je neukázat 🙂

 

Z Ivančic jsem odjížděl s baterií nabítou na cca. 90% a po ujetí 52km jsem se vrátil s necelými 20%. Při mojí váze 92kg a stupni asistence, který po dobu cesty nešel pod trojku je to celkem slušný dojezd.

 

I když ostatní sady ES POWER mají rozhodně své nesporné výhody, pro mně je ES POWER GEAR tak trošku srdcovka z důvodu nízké váhy a rychlého nástupu výkonu. Jedním z důvodů je asi to, že mám rád kratší ale intenzivní vyjížďky, kde s chutí manévruji po úzkých stezkách. Přiznávám se že mně nebaví zdlouhavé funění do kopců a raději to pořádně pustím dolů lesem. Je však třeba počítat se společnou vlastností všech převodových motorů a to ztrátou efektivity ve vyšších rychlostech. Sadu tedy nemá smysl nastavovat na rychlost vyšší než 27 km/h.

ES POWER GEAR bude samozřejmě dobrým parťákem i na pohodové odpolední projížďky po cyklostezkách ve středních cestovních rychlostech.

 

Miroslav Skokan

Elektrosport s.r.o.